Skt. Petersborg 2009

Korturné til Skt. Petersborg 2009

- Af Thomas Eriksen

Efter måneders planlægning og en masse papirarbejde, stod 55 deltagere klar foran Christianskirken kl. 4.30 fredag d. 26. juni 2009. Turen gik denne gang til Skt. Petersborg i Rusland. Da der er en verden til forskel på at rejse til Rusland og til et EU-land, skulle der forelægge en masse lister, som russerne skulle have ved grænsen. Hvem sagde bureaukrati... I hvert fald havde vi valgt Jelling Rejser til at arrangere rejsen for os, da planlægningen var lidt mere omfattende end på tidligere ture. Glade og fulde af forventninger kørte vi mod Stockholm i Sverige, hvor vi skulle sejle fra til Helsinki i Finland. På turen mod Stockholm blev der kun tid til at holde nogle korte pauser, da vi skulle nå færgen kl. 16.45. Og det var da også i sidste øjeblik, at vi kom til Stockholm og ombord på færgen. Solen skinnede og vejret var dejligt, så vi kunne forvente en utrolig smuk sejltur igennem den svenske skærgård. Der blev hygget på færgen og vi så en smuk solnedgang inden vi gik til køjs omkring midnat.

Lørdag morgen indtog vi vores morgenmad på færgen inden vi lagde til kaj i Helsinki. Turen gik derefter direkte mod Skt. Petersborg, hvor der var endnu 400 km at køre af halvdårlig vej. Vejret blev desværre dårligere og dårligere jo tættere vi kom på Skt. Petersborg.  Vi nåede dog grænsen, og vi frygtede, at vi skulle opholde os i "ingenmandsland" i flere timer. Men efter kun ca. 1 time fik vi lov til at køre ind i Rusland.

Vi ankom til Skt. Petersborg og vores vandrerhjem sidst på eftermiddagen. Det var dog et noget specielt syn, som ventede os på det såkaldte vandrerhjem. Baggården lignede en ruin fra 2. Verdenskrig og værelserne var absolut ikke noget at råbe hurra for. Sengene lignede nogle, som kunne knække sammen under en hvornår det skulle være, og de fleste havde kun en tynd madras at sove på. Nogle deltagere var klar til at tage hjem igen, men én af forældrene på turen kunne så på fortræffeligvis forklare på en meget diplomatisk måde, at vi jo har det rigtig godt hjemme i Danmark, mens der er mange russere som må leve under de vilkår hver eneste dag. Det lukkede munden på kritikerne. Dog, hvis sandheden skal frem, havde vi nok valgt et andet og bedre hotel, hvis vi havde kendt de reelle forhold på vores vandrerhjem.

Resten af aftenen foregik på egen hånd i de sammensatte familier. De fleste tog ud i Skt. Petersborg for at indtage aftensmaden på restauranter. Og dermed kunne vi snuse lidt til det russiske køkken. Selvom det regnede meget, så blev det alligevel en hyggelig aften med rigtig god mad.

Søndag d. 28. juni startede vi med morgenmad, og den levede fuldt ud op til resten af standarden på vandrerhjemmet. Vi fik noget halvtørt brød, yoghurt samt roulade. Men vi klarede den alligevel.

Om formiddagen havde vi arrangeret en guidet sightseeing i bus i Skt. Petersborg, hvor vi bl.a. så Isaak-katedralen, Vinterpaladset og Blodskirken.  Efter busturen var det så tid til at få vores medbragte frokost. Den indtog vi på én af de mange smukke pladser, som der er i Skt. Petersborg.  Dejligt at få dansk rugbrød, dansk tun og makrel samt andet lækkert pålæg, efter det halvdårlige morgenmåltid vi havde fået. Da alle havde fået spist den medbragte mad, fortsatte sightseeingen, men nu i de inddelte familier. Vi havde hjemmefra inddelt familierne, så der var minimum 5 i hver. Dette skyldes, at Skt. Petersborg er en meget kriminel by, som man virkelig skal bruge sin sunde fornuft i. Og vi havde af Jelling Rejser fået at vide, at vi skulle gå mange sammen. Vi slap dog heldigt på turen til Skt. Petersborg, da vi "kun" var ude for et enkelt uheld med en stjålen pung. Alle deltagerne brugte deres sunde fornuft og var på vagt hele tiden, så vi kunne undgå uheldige episoder med tyveri og overfald.

Kl. 17.00 var der korprøve i den smukke Petri Kirke. Vi glædede os alle til at synge til koncert i Skt. Petersborg. Kl. 19.00 startede vores koncert, og der var faktisk rigtig mange, som kom og hørte os synge. Og den store applaus efter koncerten beviste da også, at vi havde sunget en flot koncert. Efter koncerten var der aftensmad på restaurant Sphinx, inden turen gik hjem til vores vandrerhjem.

Mandag startede med den sædvanlige og "spændende" morgenmad. Derefter var hele formiddagen fri til at se på Skt. Petersborg. Nogle valgte at gå på shopping på markeder, nogle valgte at kigge på de utrolige smukke kirker, som ligger i Skt. Petersborg og nogle valgte bare at kigge på byen generelt. Kl. 12.00 var der fælles frokost på vores vandrerhjem. Man kunne selvfølgelig også vælge at købe sin frokost ude i byen, dog for egen regning. Efter frokosten var der igen lidt tid på egen hånd. En del valgte at tage over til Peter og Paulus-fæstningen, der ligger på den anden side af floden Neva. Inde i fæstningen ligger Peter og Paulus-katedralen. Det var utrolig interessant at gå rundt i fæstningen, og vi kunne da også se hjertet af Skt. Petersborg med Vinterpaladset, Blodskirken og Isaak-katedralen fra den anden side af floden.

Kl. 16.45 skulle alle møde op ved Smolnyj-katedralen, der ligger i den østlige del af byen. Det er en utrolig smuk katedral, som er kendetegnet ved de blå og hvide farver og løgkuplerne. En rigtig typisk russisk katedral. Kl. 17.00 var der korprøve i katedralen.

Det viste sig faktisk, at det var et svært rum at synge i, da der dels var gulvtæpper inde i katedralen, og dels virkede mere som et teater end en katedral. Samtidig var der stole, og det er meget atypisk for en russisk ortodoks kirke, hvor der normalt ikke er stole til publikum. Selve koncerten i katedralen startede kl. 19.00, og vi sang bl.a. på russisk. Det var en meget vellykket koncert, som alle var tilfredse med. Efter koncerten gik turen i familier ind i byen for at få noget aftensmad. Enkelte valgte derefter at gå ud og se på "de hvide nætter" i Skt. Petersborg. Det er et begreb, som tilfalder de byer, der ligger så langt mod nord, at solen ikke rigtigt går ned, når det er midsommer. Vi gik rundt og så bl.a. Isaak-katedralen, Blodskirken, Vinterpaladset og vi nåede også ud til floden Neva, hvor vi tog en masse billeder. Ganske rigtigt, så var det som om at solen ikke var gået ned. Himlen brændte i hvert fald i smukke orange farver, selvom det var midnat. Det var en smuk tur, som vi var på i de sene timer i Skt. Petersborg, og vi var da også først tilbage på vandrerhjemmet kl. 2.00 om natten.

Næste dag var det tirsdag d. 30. juni og dagen startede med den fantastiske morgenmad på vandrerhjemmet. Derefter skulle vi ind og se Isaak-katedralen. Vi kørte samlet i bus derind for at se den imponerende katedral indefra. Det blev til omkring 1½ time ved Isaak-katedralen, inden turen gik videre til Vinterpaladset. Vi havde bestilt begge ture hjemmefra via Jelling Rejser, så vi slap for at stå i kø. Specielt Vinterpaladset var en stor oplevelse. Hvis man skal gå i dybden med alle udstillingerne på Vinterpaladset, så ville det tage omkring 70 år at nå igennem det hele. Så lang tid havde vi ikke på paladset, så vi nøjedes med omkring 3 timer i alt.

Da vi var færdige, tog vi ud til Det danske Kulturinstitut i Skt. Petersborg, hvor vi var inviteret på frokost. Efter frokosten gav koret en lille koncert for personalet på instituttet. Resten af dagen blev brugt sammen i de respektive familier.

Onsdag d. 1. juli var en såkaldt "fridag". Det betød, at familierne kunne bruge dagen til det, de havde lyst til. Man kunne få handlet ind og købt gaver med hjem, eller man kunne se på kirker og museer. Der var et par familier, som valgte at tage på kanalrundfart i de smukke kanaler i Skt. Petersborg, hvor man kunne se hele byen fra vandsiden. Sejlturen tog omkring 1 time, og den var rigtig spændende at være med på. Andre valgte at tage ind og se den utrolig smukke Blodskirke, der ligger ved én af de utallige kanaler i Skt. Petersborg. Oprindelig hedder kirken Opstandelseskirken, men den bliver i daglig tale kaldt Blodskirken. Det er en typisk russisk ortodoks kirke, som er udsmykket med de flotteste farver og guld. Lige så flot kirken er udenpå, lige så flot er den indvendigt med farverige mosaikker.

Om aftenen skulle vi alle mødes på en russisk restaurant, hvor korrådet var vært og gav en ægte gang russisk middag. Der blev hygget, sunget, snakket og holdt taler hele aftenen. Enkelte kormedlemmer var oppe og synge sammen med det russiske sigøjner-orkester, som spillede på restauranten. Da vi havde hygget os på restauranten i et par timer, gik det hjemad til vandrerhjemmet. Der skulle pakkes til hjemturen dagen efter. De små blev lagt i seng, og derefter gik nogle af de ældre kormedlemmer og forældre ind på en hyggelig plads. Den sidste aften i Skt. Petersborg skulle bruges til at smage på champagne og vodka. Omkring midnat tog alle tilbage og pakkede den sidste bagage.

Torsdag d. 2. juli gik det så hjemad mod Danmark. Men inden skulle vi lige besøge Helsinki i Finland. Vi kom i forholdsvis god tid, så vi kunne nå at se både Tempelpladsens Kirke og Sibelius-monumentet. Tempelpladsens Kirke er indfældet i den klippe, som ligger på pladsen. Sollyset har dog adgang gennem tagvinduerne. Det er en imponerende og meget speciel kirke. Koret gav en lille uformel koncert i kirken, men man kunne godt mærke på stemmerne, at det var sidst på turen. Vi var i hvert fald enige om, at det var godt at koncerterne foregik tidligt på turen i Skt. Petersborg, og ikke i Helsinki.

Da vi havde set Tempelpladsens Kirke drog vi ud til Sibelius-monumentet, som ligger i Sibeliusparken. Det er et monument, der består af en masse sammensatte rør og det er et meget anderledes monument end man er vant til at se. Efter ca. ½ time ude ved Sibelius gik turen ned til havnen, hvor vi skulle sejle mod Stockholm. Vi skulle overnatte på færgen, og da vi kom til Stockholm, gik turen videre mod Fredericia. Inden hjemkomsten besøgte vi dog McDonald’s i Solrød. Omkring kl. 21.00 kørte vi ind på parkeringspladsen ved Christianskirken.

Det havde været en utrolig spændende tur i et meget anderledes land med en helt anden kultur. Rusland er mulighedernes land, men man skal være indstillet på at passe særdeles meget på især lommetyveri, og så skal man bruge sin sunde fornuft. Det gjorde vi heldigvis også, og hvem ved … måske går en af fremtidens korture til Rusland igen.