Ungarn 2007

Korturné til Ungarn 2007

- Af Jacob Mathiasen

Fredag d. 12. oktober 2007 kl. 17 var 53 personer klar til afgang fra Christianskirken i Fredericia. Foran os lå en køretur med bus på omkring 22 timer. Turen gik gennem Tyskland over Berlin og med chauffør-skifte i Dresden. Videre over Prag i Tjekkiet, Bratislava i Slovakiet og Budspest i Ungarn og med endestation i Kecskemét ca. 100 km syd for Budapest. Kecskemét er en by med ca. 110.00 indbyggere og er nok mest kendt for sit bysbarn, den verdenskendte musikpædagog og komponist Zóltan Kodaly, og den aromatiske abrikossnaps, Barack Pálinka.

Vi ankom til Kecskemét ved 15 tiden lørdag, og efter at vi var blevet indkvarteret på vores værelser på Hotel Apollo, skulle vi ud i byen og finde noget aftensmad. Prisniveauet for mad i Ungarn var til at overkomme. Vi var tre mand, der denne aften spiste pizza med tilhørende drikkevarer til en samlet pris på 105 kr.

Inden vi tog af sted, havde der været en del bekymringer om, hvorvidt vi kunne komme til at se fodbold lørdag aften. Det danske landshold skulle nemlig spille EM kvalifikationskamp mod Spanien - en meget vigtig kamp. Men denne situation var vi nogle der havde forberedt os på hjemmefra. Vi havde snakket med hotellet i forvejen og fået at vide, at de havde en trådløs internetforbindelse, så vi havde medbragt data-projektor og bærbar computer, så vi kunne se kampen via Sputnik.dk. Så kl. 20 sad vi klar i hotellets restaurant til at se fodbold-landskamp. 1. halvleg fik vi set uden de store udfald, hvorimod vi havde lidt større problemer med signalet under 2. halvleg. Men det var så heller ikke den store kamp, som vi gik glip af. Danmark tabte kampen til Spanien 3-1.

Efter kampen var der uddeling af præmier til dem, der havde svaret rigtig på flest spørgsmål omkring Ungarn, i en quiz vi havde haft i bussen. Herefter glædede alle sig til en nat i en rigtig seng, for det var ikke meget, der var blevet sovet i bussen på vej derned. Selvom det var en rigtig god bus vi var kørende i og med en meget behagelig chauffør, som selv for en del år siden havde sunget i drengekor. Nemlig Herning Kirkes Drengekor.

Efter en god nats søvn i en rigtig seng, nogle af dem dog bedre end andre, stod vi op til en meget fin morgenbuffet Kl. 10 var alle mand så tilbage i vores bus for at køre til Szeged ca. en times kørsel syd for Kecskemét, tæt på grænsen til Serbien. Der var denne dag ikke en sky på himlen og en temperatur på omkring 14°C.

Første stop i Szeged, en by med ca. 170.000 indbyggere, var byens synagoge. Synagogen er fra starten af 1900-tallet, og er meget flot udsmykket, bl.a. med en glaskuppel der forestiller himmelhvælvingen.

Alle drenge og mænd skulle iføre sig kalot, for at kunne få lov at komme ind i synagogen. Inde i Synagogen var der et orkester der øvede, og de spillede filmmusikken fra Star Wars. Denne musik tiltrak sig meget opmærksomhed, og den hang faktisk fast folks bevidsthed resten af ugen. Efter besøget i Synagogen spiste vi frokost på en restaurant i centrum af Szeged.

Kl. 15:30 havde vi generalprøve i Domkirken, hvor vi skulle synge til en messe med efterfølgende koncert. Kirken er den fjerde største i Ungarn og har et af Europas største orgler med omkring 10.000 orgelpiber. Ved messen, som var rimelig lang, skulle vi synge et par numre under nadver-uddelingen. Herefter blev der sunget en enkelt salme, og så var messen forbi og vi gav koncert for dem der blev siddende i kirken. Det var der faktisk rigtig mange der gjorde. Koncerten gik fint, og det var en stor oplevelse at synge i så stor en kirke, hvor der gik op til 10 sekunder inden efterklangen døde helt ud. Specielt herrestemmernes ”Skt. Magnus Hymne” og vores sidste nummer ”Han Er Opstanden” var en stor fornøjelse at synge i dette store og flotte kirkerum. Der var stor applaus fra tilhørerne og dette resulterede i et ekstranummer.

Efter koncerten var vi blevet inviteret ud at spise på en restaurant lidt uden for Szeged. Det var en tidligere præst ved domkirken og en god bekendt af Hedvig, der bød på denne fine middag. Inden vi kørte tilbage til hotellet, sang vi en sang for præsten med vores egen provst med på tenor. Kl. ca. 23 var vi tilbage i Kecskemét efter en lang og begivenhedsrig dag.

På programmet for mandagen var der to punkter. En demonstration for nogle af klasserne på Kodalyskolen i Kecskemét af hvordan der arbejdes i drengekoret og en koncert i skolens koncertsal. Zóltan Kodaly interesserede sig meget for sammenhængen mellem musik og faglig læring, og i 1950'erne lykkedes det ham at overtale nogle ungarske politikere til et eksperiment, hvor der skulle undervises efter hans teorier. Man gav eleverne en ekstra musiktime hver dag, og forskere konstaterede, at dette gav eleverne en nemmere tilgang til de andre fag. I dag undervises der på Kodalyskolen i Kecskemét og mange andre steder i verden stadig efter Zóltan Kodaly's principper. Så det var nogle meget musikalske og musikinteresserede børn, som vi skulle synge for på denne Kodalyskole. Skolen havde også lige startet er drengekor, og det var en af grundene til, at de havde stor interesse for vores kor. Til demonstrationen fortalte H.C. lidt om korets historie, og om hvordan det er opbygget, og Hedvig viste, hvordan hun arbejder med opvarmning af koret. Herefter fik eleverne at høre hvordan de enkelte stemmegrupper lyder og en fra hver stemmegruppe sang solo for eleverne. Efter vi var færdige med vores demonstration, ville eleverne gerne synge en sang om Kecskemét for os. Der sad nok omkring 150 elever i salen, men det kunne man ikke høre, da de sang - for det var så rent og præcist, at det lød som om, at de ikke var ret mange.

Om eftermiddagen havde vi generalprøve, og kl. 18 sang vi så koncert for omkring 200 tilhører i koncertsalen. Koncerten gik fint og vi måtte også her give ekstranummer. Nu kunne vi så pakke koncerttøjet sammen, for dette var vores sidste koncert på turen. Resten af turen skulle så bruges til at opleve noget mere af Ungarn. Efter koncerten blev der serveret sandwich for os i skolens kantine. Det skal lige nævnes, at en Ungarsk sandwich består af et fladt stykke toastbrød med noget pålæg.

Tirsdag morgen var det tid til at pakke kufferten og forlade hotellet i Kecskemét. Omkring kl. 9 forlod vi hotellet for at køre til Ungarns hovedstad Budapest, hvor vi skulle bo resten af tiden. Budapest er en by på omkring 1,8 millioner indbyggere, som bliver delt i to af floden Donau. Da vi ankom til Budapest, skulle vi rundt på lidt sightseeing, og her var første stop Heltepladsen. Den store flotte plads er anlagt i 1896, og midt på pladsen står en 36 m høj stensøjle med en bronzefigur af ærkeenglen Gabriel på toppen. Efter at have gået lidt rundt omkring på Heltepladsen, kørte vi videre til næste stop på rundturen - nemlig musikakademiet. Musikakademiet blev i 1875 grundlagt af Franz Liszt og er i dag centrum for den højere musikuddannelse. Vi var inde og se den meget smukke koncertsal, hvor der bliver afholdt koncerter næsten hver aften. Musikakademiet er et af de 3 mest anerkendte i verden, og vores guide fortalte, at de var i besiddelse af ikke mindre end 80 stk. Steinway flygler i str. D. (pris ca. 1,3 mio. kr. pr. stk.). Frokosten blev i øvrigt denne dag indtaget på en restaurant, hvor vi havde udsigt over Donau.

Sidste stop på turen rundt i Budapest var området omkring Matthiaskirken og Fiskerbastionen. Efter at have gået rundt i dette flotte område i en times tid, gik vi i samlet flok ned til vores hotel, som ikke lå så langt derfra. Da alle var blevet indkvarteret på deres værelser, gik vi i små grupper ud i byen for at få noget at spise. Nogle valgte at gå på restaurant, hvor de blev underholdt af sigøjnermusik, mens andre spiste på Burger King eller lignende.

Onsdag stod den på udflugt til Balatonsøen, som ligger et par timers kørsel sydvest for Budapest. Balatonsøen er ca. 78 km lang og op til 12 km bred og er et meget naturskønt og populært feriemål i Ungarn. Vi fik dog ikke den bedste start på dagen, da det var en meget ringe morgenbuffet vi stod op til. Dette var meget skuffende, efter hvad vi havde været vant til på hotellet i Kecskemét. Første stop på turen omkring Balatonsøen var i byen Tihany, hvor vi var inde og se en gammel benediktiner klosterkirke. En ven af Hedvig fortalte os lidt om kirken, og der blev spillet tre små orgelstykker af Zóltan Kodaly på kirkens orgel. Som tak for fremvisningenaf kirken sang vi Morgensang fra Elverskud og Alta Trinita. Da det var uden opvarmning præsterede vi at falde en hel tone. Uden for kirken var der en rigtig god udsigt ud over Balaton-søen.

Næste punkt på dagsordenen var frokost i det fri. Frokosten blev indtaget på parkeringspladsen ved siden af bussen. Efter en veloverstået frokost kørte bussen os hen til Badacsony-bjerget. Vi blev sat af bussen et stykke fra toppen og gik derfra op på toppen af et bjerg, hvor bjergsiden havde formationer som orgelpiber. Da vi kom tilbage til bussen kørte vi hen til en lille lokal vinbonde, hvor de ældste i koret skulle ind og se på vin, mens resten af koret kørte ned til Balatonsøen for at bade. Vinbonden var meget hurtig til at stille nogle borde og bænke op, og så fik vi ellers mulighed for at smage hans udvalg af vine. Vi smagte på 6 forskellige vine på mindre end 30 minutter, og han sparrede ikke på dråberne når han hældte op i glassene. Efter endt vinsmagning og badning kørte vi tilbage til Budapest. Vi måtte dog vende om efter et par kilometers kørsel, da Torben Venndt havde glemt sin taske.

Torsdag var der ingen planlagte fællesaktiviteter før om aftenen, så denne dag var der rig mulighed for at komme ud og se noget mere af Budapest. En stor del af koret startede dagen med at tage i et af Ungarns mange termalbade. I Ungarn er det mere end 800 varme mineralholdige kilder som danner grundlaget for disse termalbade, og i Budapest er der mere end 120 stk. Det skulle efter sigende være godt for helbredet at bade i et termalbad. Alle nød dette bad, og der blev også sunget et par sange i badet for de andre gæster. Nogen af dem, der ikke var med ude at bade, var taget på den store Budapest rundtur. Denne tur indeholdt bl.a. en tur omkring Parlamentet, World Press Photo 2007 udstilling, besøg i domkirken, en tur på Margrethe-øen (et grønt område i midt ude i Donau, hvor der ikke kører biler) og til sidst en tur op på Gellért-bjerget 200 m over Donau. Dette var bare et udpluk af hvad koret oplevede i Budapest denne dag.

Kl. 18:30 om aftenen mødtes vi alle på en restaurant der lå tæt på vores hotel. Her var koret vært ved en fin to-retters middag og afslutning på turen. Allerede fra morgenstunden havde vi nemlig tjekket ud fra vores hotel, og al bagagen var pakket i bussen, så da middagen var fortæret, var vi alle kl. 21 klar til at sætte os i bussen og køre tilbage mod Danmark. Efter en dag med mange indtryk og oplevelser, var der grundlag for at få sovet lidt i bussen. Hjemturen gik rigtig godt med chaufførskifte i Prag og Flensborg, og sidst på eftermiddagen fredag d. 19. oktober var vi igen hjemme ved Christianskirken i Fredericia. Alle var glade for at være hjemme igen, men der var også bred enighed om, at det havde været en rigtig god og meget vellykket tur. Vi fik givet et par gode koncerter, og efterfølgende fik vi oplevet en masse af Ungarn, og havde dermed en masse positive oplevelser med hjem i bagagen.